PODRUČNA ŠKOLA KROZ POVIJEST

Osnovna škola pri Dječjoj bolnici Kantrida osnovana je u studenome 1945. godine. Osnivač Škole bio je Prosvjetni odjel gradskog narodnog odbora koji je bio upoznat s problematikom malih pacijenata i svjestan nužnosti pružanja i drugih sadržaja, a ne samo medicinskih. Učenici Škole bila su djeca kolonije dječjeg odmarališta i ona djeca s područja Rijeke i Istre koja su se nalazila na liječenju. Djeca su bolovala od raznih bolesti te je za njih, ne bi li gubili školsku godinu, organizirana nastava. Na Odjelu ortopedije su, primjerice, pacijenti ležali i po godinu dana, liječeći se konzervativnim metodama te je osnivanje škole bilo i te kako opravdano. Lokalitet Dječje bolnice odabran je kao idealna pozicija za oporavak zbog mora, razvedenosti obale i borove šume. Godine 1924. izgrađene su sve zgrade namijenjene oporavku i liječenju djece te je osnovana Dječja kolonija « La Colonia Marina « s kapacitetom do 165 djece do 12 godina starosti. Ustanova je posjedovala dobro opremljen laboratorij, rengenski kabinet, fizikalnu terapiju i imala je sve karakteristike lječilišta.Već tada je bilo potrebe za učiteljem koji bi učio pacijente osnovama pisanja i računanja pa je oporavilište uvijek imalo bar jednog učitelja animatora. Grad je bio senzibiliziran za ovaj lokalitet te je park lječilišta na daleko bio poznat po svojoj ljepoti. Kao kuriozitet navodimo da su parkom šetali čak i paunovi, a ispred zgrade današnje Ortopedije postojala je fontana koja se i danas može vidjeti.
Rad u Školi odvijao se u otežanim uvjetima. Drugi svjetski rat tek je završio, Grad je liječio svoje rane od stradavanja, a lječilište je prihvatilo pothranjenu, bolesnu i iscrpljenu djecu .Trećeg svibnja 1945. Grad je oslobođen od neprijatelja, a samo nekoliko mjeseci kasnije, u studenom 1945. godine počinje raditi škola. Za rad Škole nije bilo ni stručnoga ni nastavnoga kadra. Prva učiteljica B. Cvijanović iz Dubrovnika, bila je priučena za rad. Početkom 1946. godine nastava započinje prema programu i odvija se na dva jezika: hrvatskom i talijanskom. Ratne godine nose svoje pa je tako prva stručno educirana učiteljica Marija Kopitar puno radila na zbližavanju djece hrvatske i talijanske nacionalnosti. Nastava je bila organizirana u jednoj prostoriji. Početkom školske godine 1946./47. problemi ostaju isti. Zdravstveno stanje učenika, nepoznavanje jezika te kombinirana razredna odjeljenja znatno utječu na rad. Škola je surađivala s roditeljima, postojao je i stručni nadzor, a uprava je brinula o nastavnim sredstvima. Čitajući Spomenicu, uviđamo da nedostaju materijali za rad, ali osjećamo i znamo da ljubavi, entuzijazma i empatije za bolesnu djecu ne nedostaje.

U travnju 1947. godine u sklopu Škole otvara se i vrtić koji uspješno i u kontinuitetu radi i danas. Odgojitelji iz Bolničkog vrtića i učitelji iz Bolničke škole usko i kvalitetno surađuju na zajedničkom cilju: umanjiti tugu djeteta zbog odvojenosti od obitelji. Trebamo imati na umu da je naša sprega bila dragocjena jer malim pacijentima nije bilo lako budući da je kućni red Bolnice bio vrlo strog: posjete su bile dozvoljene jednom tjedno i vikendom i to samo po sat ili dva. Medicinsko osoblje, odgajatelji i učitelji su se tako uspješno nadopunjavali da su èesto bili nadomjestak djetetu za obitelj. Već tada prepoznajemo osnovne elemente multidisciplinarnog pristupa bolesnom djetetu na što su i sada ponosni Klinika za pedijatriju, Zavod za dječju kirurgiju, Odjel dječje ortopedije i Odjel dječje rehabilitacije koji djeluju u Dječjoj bolnici «Kantrida»- KBC Rijeka.Tijekom školskih praznika određena djeca odlazila su na oporavak u Ilirsku Bistricu. Školska godina 1947./48. donosi novosti. Škola dobiva republièki značaj. Mijenja ime u Dječju bolnicu, a broj učenika se povećava. Inicijativom Uprave bolnice 1948./49. godine otvara se četverogodišnja osnovna škola. Dječja bolnica tada postaje Dječja bolnica TBC zglobova i kostiju. Učiteljice Katica Grubešić i Zorka Vrkljanimale su zadatak formiranja razreda. Uvjeti za rad su i nadalje bili skromni. Nije postojala školska zgrada, nije bilo namještaja. Jedino sredstvo za rad bila je ploča. Nastava se odvijala individualno u bolničkim sobama. U veljači 1950. godine četverogodišnja škola postaje sedmogodišnja, a 1958. godine osmogodišnja. Tih godina, zahvaljujući aktivnostima učitelja i odgajatelja, počinju se tražiti i primati donacije u igračkama, odjeći i edukativnim materijalima što se i danas njeguje. Djeca u Dječjoj bolnici svake su godine iz rezidencije Predsjednika J. Broza Tita na Brijunima dobivali mandarine. Godine 1961. započinje preseljenje dječjih odjela bolnice «Braće dr. Sobol» s čitavim medicinskim osobljem i pacijentima na Kantridu čime se i obujam posla učiteljima i odgojiteljima proširuje. Tim proširenjem i pristup učenicima se mijenja na taj način što traži još veću edukaciju učitelja što se i omogućavalo. Do 1965. godine bolnička škola djeluje kao samostalna ustanova, a od tada je Područna škola Osnovne škole «Kantrida». Zbornica Bolničke škole nalazila se u parku Bolnice u baraci sve do rujna 1976. godine kada je na inicijativu uprave Bolnice i OŠ Kantrida izgrađena adekvatna zbornica u kojoj i danas škola djeluje. Ugovor o korištenju zgrade zbornice između Bolnice i Škole potpisan je 29. 11. 1977. godine, a potpisnici su doc. sc. dr. T. Rede i ravnatelj Škole Z. Ritmajer. Potpisivanje Ugovora bilo je kruna naše suradnje koja traje i danas. U studenom 2000. godine obilježili smo 50. godišnjicu pod pokroviteljstvom KBC Rijeka i matične škole što je zabilježeno u javnim medijima i HRV. Godinu dana nakon toga dokumentarni program HRT snimio je polusatnu emisiju o Bolnièkoj školi pod nazivom «Pazi, staklo». Od samog početka rada, a naročito od 70.-ih godina prošlog stoljeća svi kulturni događaji, od državnih blagdana i sportskih događaja do kulturno-zabavnih sadržaja, redovito se obilježavaju u Bolničkoj školi kroz niz posjeta i donacija. U našoj Spomenici čuvamo pregršt isječaka «Novog lista» o svim posjetama, priredbama i donacijama. Za vrijeme Domovinskog rata Škola je radila i pomagala velikom broju učenika-pacijenata izbjeglicama i prognanicima i njihovim roditeljima. Učitelji i medicinsko osoblje posebno su se angažirali u susretima sa stranim donatorima (naročito iz Njemačke i Italije) koji su darivali male pacijente. U tim teškim trenucima trebalo je puno umijeća i vještine kod učitelja kako bi ohrabrili i motivirali na liječenje zabrinutu i prestrašenu djecu koja su bila na Odjelima iz svih dijelova Hrvatske. U takvom pristupu dragocijena nam je bila pomoć kliničkih psihologa Dječje bolnice. Tijekom povijesnog razdoblja, uz sve političke promjene, socijalna zajednica prepoznavala je Školu u bolnici i rad učitelja

Mnoge poznate liènosti iz javnog, kulturnog, sportskog i političkog života posjećivale su i darivale pacijente-učenike, što je i danas naša svakodnevnica.